• بروزرسانی: چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2024: خط مقدم اقدام اقلیمی
فلسفه نام گذاری چرخند های حاره ای (Tropical Cyclones)
تاریخ انتشار: 1401/1/27

چرخند های حاره ای(Tropical Cyclones)  در حوضه ای که شکل می گیرند توسط سازمان جهانی هواشناسی نام گذاری می شوند و از این نام ها بصورت چرخشی و مداوم استفاده می شود اما نام  چرخند های مرگبار و مخرب برای همیشه از فهرست اسامی حذف می شوند  و جای آنها را نام های جدید می گیرند.

مدت فعالیت این چرخند ها ممکن است حتی به  بیش از یک هفته نیز برسد ویا ممکن است شاهد رخداد همزمان تعدادی از آنها باشیم. کارشناسان پیش بینی وضع هوا برای تفکیک این چرخند ها از یکدیگر  و جلوگیری از سردرگمی از نام آنها کمک می گیرند. قوانین نام گذاری معمولا منطقه ای هستند. در حوضه اقیانوس اطلس و نیمکره جنوبی شامل اقیانوس هند و آرام جنوبی نام ها به ترتیب حروف الفبا و زنانه و مردانه هستند . کشورهای حوضه شمال اقیانوس هند از سال 2000 روش دیگری را برای نام گذاری اینگونه چرخند ها ابداع کرده اند . ترتیب آنها بر اساس حروف الفبا ولی اینبار حرف اول نام کشور ها است و نام های انتخاب شده از نظر جنسیتی خنثی هستند. اسامی از طرف مراکز منطقه ای هواشناسی و هیدولوژی عضو سازمان جهانی هواشناسی پیشنهاد می شوند و سالانه در نشست های تخصصی منطقه ای شناسایی چرخند های حاره ای توسط مسولان مربوطه تایید یا رد می شوند.

پیش زمینه تاریخی نام ها

پروسه نام گذاری چرخند های حاره ای

 نام گذاری چرخند های حاره ای به سال ها پیش بر می گردد، هنگامی که قرار بود بخاطر وجود چرخند هشداری جوی صادر شود راحت تر بود از نام چرخند استفاده شود تا اینکه شماره یا مشخصات فنی آن عنوان شود. برای پوشش خبری رسانه ها در خصوص اعلام هشدار های مربوط به این چرخندها نیز استفاده از اسامی بسیار راحت تر بود. تجربه نشان داده نام های مختصر مفیدی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد حتی در متون نیز مثل رسانه های تصویری بسیار بهتر و کارآمد تر از شاخص های عددی چون طول و عرض جغرافیایی شکل گیری چرخند ظاهر شده اند. مزایای نام گذاری بویژه برای تبادل جزییات طوفان  بین بخش گستره ای از صدها ایستگاه زمینی ، ساحلی و حتی کشتی های در حال تردد حایز اهمیت است.

در ابتدا طوفان ها بصورت دلخواه نام گذاری می شدند. مثلا طوفانی که در اقیانوس اطلس باعث کنده شدن دکل قایقی به نام Antje  شده بود، Antje  نام گرفت. در سال های ابتدایی 1900 شاهد استفاده از نام های زنانه بودیم  و برای دسته بندی بهتر و کارآمد تر اسامی به ترتیب حروف الفبا مرتب شدند . مثلا  اولین طوفال سال Anne نام می گرفت زیرا اول لیست قرار داشت. پیش از پایان دهه اول 1900 کارشناسان پیش بینی تصمیم گرفتند برای طوفان هایی که در نیم کره جنوبی شکل می گیرند از اسامی مردانه استفاده کنند.

از سال 1953 به بعد اسامی  طوفان های حاره ای حوضه اقیانوس اطلس  توسط مرکز ملی طوفان شناسی نام گذاری می شدند و آن اسامی هنوز هم متداول بوده و توسط کمیته بین المللی سازمان جهانی هواشناسی بروز رسانی شدند. اسامی تا سال 1979 هنوز زنانه بودند ولی پس از آن نام های مردانه نیز به آن ها اضافه شده و متناوبا مورد استفاده قرار گرفتند. در حال حاضر 6 فهرست وجود دارد و هر  شش سال یکبار بصورت چرخشی جایگزین نام های قبلی می شوند. مثلا فهرست سال 2019 دوباره در سال 2025 تکرار می شود. تنها تغییری که ممکن است بوجود بیاید بواسطه مرگبار بودن و خسارت های بالای یک طوفان است که باعث می شود  نام آن برای همیشه از فهرست خارج شود و به اصطلاح باز نشسته شود. در نشست سالانه کمیته چرخند های حاره ای سازمان جهانی هواشناسی نامهای جدید جایگزین شده و به فهرست اضافه می شود. طوفان های بدنامی چون Mangkhut  سال 2018 فیلیپین، Irma  و Maria 2017 دریای کاراییب، Haiyan  2013 فیلیپین، Sandy  2012 آمریکا، Katrina  2005 آمریکا، Mitch هندوراس 1998 و Tracy  داروین 1974 نمونه هایی از این دست هستند.

 

منبع:

https://public.wmo.int/en/our-mandate/focus-areas/natural-hazards-and-disaster-risk-reduction/tropical-cyclones/Naming

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1000 کاراکتر باقیمانده