• بروزرسانی: جمعه 07 اردیبهشت 1403
شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2024: خط مقدم اقدام اقلیمی
پیام تبریک دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی به مناسبت شصت و دومین سالگرد تاسیس هواشناسی ایران
تاریخ انتشار: 1399/12/24

دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی (دومین سازمان عضو سازمان ملل متحد) طی پیامی، شصت و دومین سالگرد تاسیس هواشناسی ایران را تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، در پیام تبریک پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی WMO خطاب به رئیس هواشناسی ایران و وزیر راه و شهرسازی آمده است:

سرکار خانم دکتر تاج بخش، نماینده محترم سازمان جهانی هواشناسی در جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای محمد اسلامی، وزیر محترم راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران

سپاسگزارم از اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادید که اگرچه نه بصورت حضوری به دلیل شرایط خاص فعلی، بلکه از طریق تماس ویدیویی با شما صحبتی داشته باشم. امیدوارم در آینده‌ نزدیک امکان دیدار حضوری نیز فراهم شود.

در ابتدا می‌خواهم شصت و دومین سالگرد تاسیس سازمان هواشناسی ایران را تبریک بگویم. این سازمان در سال 1959 به عضویت سازمان جهانی هواشناسی WMO درآمد و البته WMO فقط چند سال از شما بیشتر قدمت دارد و امسال هفتادمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. WMO در سال 1950 تاسیس شد و البته این سازمان، پیشتر با عنوان IMO (سازمان بین‌المللی هواشناسی) در سال 1873 فعالیت خود را شروع کرده بود. ما دومین سازمان عضو سازمان ملل متحد UN هستیم.

ما همواره از رشد و پیشرفت بانوان عضو سازمان جهانی هواشناسی و نیز شورای اجرایی و همچنین به طور کلی در تمام فعالیت‌ها ابراز رضایت و خوشحالی کرده‌ایم. در گذشته، فردی از ایران عهده‌دار مقام معاونت اول سازمان سازمان جهانی هواشناسی و همینطور شورای اجرایی آن بود. بسیار خرسندیم که شما در سال 2019 بدنبال کنگره 18 به عضویت شورای اجرایی درآمدید. فعالیت‌های WMO برای مردم عادی چندان مشخص نیست اما ما براستی در راستای موفقیت خدمات هشدار سریع در هریک از کشورهای عضو از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم. ما مسئول سیستم جهانی داده، سیستم دیدبانی زمینی براساس اطلاعات ماهواره‌ها که از هواپیماها یا شناورها ارسال می‌شود هستیم؛ ما مدیریت 30 مرکز پیش‌بینی عددی هوا را بر عهده داریم و ایران نیز می‌تواند از این داده‌ها بهره‌مند گردد.

ما مراکز اقلیمی را مدیریت می کنیم که پیش‌بینی‌های بلندمدت و خدمات مربوط به اقلیم را ارائه می دهد. علاوه بر اینها، ما قسمت‌های مختلف NOAA (اداره ملی جو و اقیانوس) را به درستی به اعضای خود سپرده‌ایم و برخلاف دیگر سازمان‌ها، مسائل و مرزهای سیاسی را دخیل نکرده‌ایم. ایران از تخصص‌های سازمان جهانی هواشناسی در زمینه آب و هوا، اقلیم، آب و هیدرولوژی بهره‌مند می‌شود. ما درهای سازمان خود را به روی بخش‌های خصوصی گشوده‌ایم و حتی ارزش افزوده نیز در نظر گرفته‌ایم. ساختار جدید سازمان ما بدنه علمی جدیدی دارد که مشاوره‌های علمی سطح بالایی را در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما از جانب شما، انتظار دریافت داده برای مصارف جهانی را داریم که نه تنها اثرات منفی بر پیش‌بینی‌های شما ندارد بلکه کیفیت پیش بینی های شما و دیگر مراکز جهانی را نیز افزایش می‌دهد. 

سازمان ما اخیراً در حال برگزاری نشست های مربوط به بدنه جدید خود است که در هفته جاری شاهد برگزاری جلسات کمیسیون خدمات بودیم: خدمات امنیت، خدمات: Antarctic Basic Synoptic Network ABSN شبکه اصلی سینوپتیک قطب جنوب، خدمات دریایی، خدمات کشاورزی ، بهداشت و انرژی، در واقع این فعالیت ها برای کشور شما نیز مفید است و همچنین فعالیت هایی که شما در راستای تحقق این اهداف انجام می دهید با ارزش است.

بطور کلی، WMO سعی در پوشش همه جانبه داشته تا شما بتوانید بهتر از منابع ما بهره‌مند شوید. ما همچنان یک مورد مهم و قابل تامل داریم که می‌بایست در کنگره فوق‌العاده بعدی که در اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد، به آن بیشتر بپردازیم و آن مساله تصویب بودجه‌ مناطق است. ما برآنیم تا مسائل را مطابق با سلیقه و خواست زیرمجموعه های مناطق پیش ببریم. برای مثال چند روز پیش شاهد برگزاری نشستی متشکل از چندین کشور آسیای مرکزی در کشور ترکیه بودیم و از آنجا که این منطقه شامل کشورهای مختلف و متعددی است، می‌بایست در آینده به مسیرهایی دست یابیم که باب میل تمامی آن کشورها باشد. سازمان جهانی هواشناسی در صدد اصلاح داده ها است. از آن‌جاکه قصد داریم داده‌های بیشتری جمع‌آوری کنیم بنابراین مراکز جمع آوری داده بیشتری را تاسیس خواهیم کرد تا کیفیت خدمات هشدار سریع را بالا برده و برای مناطق بیشتری مفید واقع شویم.

حمل و نقل یکی از کلیدی‌ترین بخش‌هاست و علاوه بر حمل و نقل جاده‌ای و دریایی مسایل مربوط به حمل و نقل شهری نیز برایمان اهمیت دارد، چراکه تعداد جمعیت ساکن در شهرها در حال افزایش است و تاثیرات ناشی از تغییر اقلیم، خشکسالی، سیل، موج‌های گرما و طوفان‌های گرد و خاک بشدت در محیط‌های شهری دیده شده است. البته کشور شما به دلیل تغییر اقلیم و نیز افزایش قابل توجه بلایا، بسیار تحت تاثیر سیل، خشکسالی و طوفان گرد و خاک قرار گرفته، در بسیاری از مناطق دنیا نیز شاهد خشکسالی و افزایش سطح آب دریاها هستیم که تا قرن آتی تداوم خواهد داشت.

در سازمان ملل، مرکزی با عنوان UNESCAP (کمیسیون اقتصادی و اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه) وجود دارد که در ایران واقع شده و با انواع بلایا سر و کار دارد. خوشحالیم که شاهد ارتقا همکاری بین سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران و مرکز بلایا UNESCAP هستیم و این برای کشور شما و همچنین زیرمجموعه مناطق مزیت‌هایی دارد.

از اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادید، سپاسگزارم و مجدداً شصت و دومین سالگرد تاسیس سازمان‌تان را تبریک می‌گویم.

ترجمه شده در دفتر حقوقی و اموربین‌الملل سازمان هواشناسی کشور

منبع: سازمان هواشناسی کشور

 

1000 کاراکتر باقیمانده