• بروزرسانی: چهارشنبه 25 مهر 1403
شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2024: خط مقدم اقدام اقلیمی
سامانه شبهه تابستانه مهر ماهی هرمزگان در نوزدهمین روز پاییز 1403
تاریخ انتشار: 1403/7/21

با تقویت سامانه همرفتی در بعدازظهر نوزدهمین روز پاییز در پاره ای نقاط استان هرمزگان رگبار نسبتا شدید باران همراه با طوفان لحظه ی و گردوخاک به وقوع پیوست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی هرمزگان، به نقل از سعید رنجبر، مدیرکل هواشناسی هرمزگان، مناطق تحت تاثیر این سامانه مناطق شرقی و مرکزی استان و پاره ای نقاط از تنگه هرمز بوده است.

وی افزود: با تقویت شاخص های ناپایداری سامانه همرفتی، از ظهر پنجشنبه نوزدهم مهر ماه جوشش ابرهای همرفتی در آسمان شرق و مرکز استان اتفاق افتاد که به تدریج تا ساعات ابتدایی شب سبب بروز ناپایداری های جوی قابل ملاحظه در نقاطی از استان هرمزگان شد.

مدیر کل هواشناسی استان ادامه داد به طور معمول در روزهای آغازین پاییز ماهیت سامانه های هواشناسی استان هرمزگان به صورت شبهه تابستانه است و طوفان لحظه ای ره آورد شاخص ترین پدیده این  نوع سامانه ها می باشد به طوریکه با تقویت سامانه، طوفان ناگهانی و گردوخاک در مناطق مرکزی استان رخ می دهد.

وی تصریح کرد این نوع سامانه های هواشناسی که محلی و ناگهانی شکل می گیرند ماهیت تابستانه دارند و غالبا در مناطق شرقی و مرکزی استان تاثیر گذار هستند.

وی خاطر نشان کرد پیش از وقوع طوفان در روز یک شنبه پانزدهم مهرماه هشدار جوی و دریایی در سطح زرد مبنی بر وقوع ناپایداری جوی کوتاه مدت در ارتفاعات و مناطق مرکزی استان و مواج شدن تنگه هرمز صادر گردیده بود و صبح روز پنجشنبه با رصد نقشه های هواشناسی و اطمینان از تقویت سامانه همرفتی، هشدار هواشناسی در سطح نارنجی صادر و اطلاع رسانی گردید.

مدیر کل هواشناسی استان هرمزگان افزود در بین شهرستان های استان بیشترین میزان بارش های گزارش شده در ایستگاه های بارانسنجی حوزه بخش مرکزی بوده است.

وی افزود طبق داده های ایستگاه  سینوپتیک  بندرعباس واقع در فرودگاه ،سرعت طوفان به 67 کیلومتر بر ساعت و شعاع دید افقی به 100  متر رسید.

 

1000 کاراکتر باقیمانده